Najpierw musisz policzyć prędkość obrotową koła przedniego i tylnego, czyli prędkość obrotowa silnika (powiedzmy, że znamionowa, ale można liczyć dla dowolnej) mnożysz razy przełożenie całkowite układu napędowego, czyli przełożenie danego biegu razu przełożenie mostu razy przełożenie zwolnic i razy przełożenie innych przekładani.
Jeśli masz policzone prędkości obrotowe kół (potocznie "obroty" kół) to dalej trzeba policzyć promień dynamiczny koła, czyli odległość osi koła do nawierzchni:
r = [ (d *25,4) + ( 2 * b * H ) ] / 2
d - średnica osadzenia w calach np 13cali
b - szerokość opony np 175
H - profil opony np 0,65
Jeśli mamy wyznaczony promień koła to już z górki. Dalej wyznaczamy prędkość linową koła:
V = [ 2 * PI * r * ns ] / [ 60 * ic ] = km/h
PI - wiadomo
r - promień koła w m !
ns - prędkość obr silnika obr/min
ic - przełożenie całkowite ukł napędowego czyli przełozenie biegu razy przłożenie mostu i razy itd
I jeżeli mamy policzone prędkości kół to należy tak dobrać rozmiar opon aby V koła przedniego było równe V koła tylnego
Vp = Vt