Wysłany: 2009-10-30, 20:04 Filtra powietrza do 914
Mam zamiar zmienić filtr powietrza w ciągniku 914 z olejowego ( fabrycznego ) na filtr od bizona Z056. Co Wy na to? Czy ktoś może już coś takiego zrobił? Jakie są plusy a jakie minusy?
Pozdrawiam
Jeżeli "nowy" filtr pozwoli na odpowiedni wydatek przepływającego powietrza, nie stłumi jego przepływu i mniej więcej będzie się charakteryzował podobną przepuszczalnością to czemu nie...
Przelicz ile przepływa masowo, bądź objętościowo powietrza przez filtr w ciągniku a ile w kombajnie w okolicach prędkości obrotowej silnika dla mocy maksymalnej i jeśli wynik będzie porównywalny to śmiało możesz robić podmiankę. O zapyleniu powietrza możemy powiedzieć, że jest porównywalne dla obydwu przypadków - bo tak precyzyjnie to ciężko to określić.
Nie wiem tylko czy ten od bizona nie będzie stawiał przypadkiem większych oporów przepływu.
I najważniejsza sprawa trzeba porównać żywotność elementów filtracyjnych.
Średnica kanału przepływu powietrza jest taka sama u obu filtrów i wynosi 80 mm, poza tym silnik bizona jest 6 cylindrowy i ma ponad 100 KM a w związku z tym potrzebuje więcej powietrza. Natomiast przy ciągniku są 4 cylindry i ma 80 KM. Ponadto słyszałem że co niektórzy do filtra kombajnu dodają jednak niedużą ilość oleju, żeby jeszcze dokładniej powietrze było oczyszczone ale co do tego to mam wątpliwości.
Według moich obliczeń w czasie jednej minuty pracy silnik zużywa:
6,5 m³ powietrza - Bizon dla n = 2000 r.p.m.
5,7 m³ powietrza - Ursus dla n = 2500 r.p.m.
Nie można porównywać silników na podstawie jednego parametru (pojemności skokowej)
Dla miarodajnego porównania trzeba uwzględnić kilka, kilkanaście wskaźników porównawczych !
Co do dodawania oleju to wszystko zależy od wysokości i prędkości słupa płynu (powietrza z zanieczyszczeniami) - mała prędkość i niski słup nie spowoduje odseparowania zanieczyszczeń, natomiast za woski spowoduje porywanie cząsteczek oleju.
Tylko, że mała ilość oleju (nazwijmy to taką płytką "kałużą") nic nie da, bo zanieczyszczenia będą się powiedzmy to tak najprościej odbijać od dna i nie połączą się z olejem.
Najprościej sprawdzić ten problem na analizatorze, tylko, ze...
Mamy tutaj silnik Diesla i pomiar zadymienia nic nie da, tylko trzeba było by zrobić pełną analizę składu spalin, co może być ciężkie - mało stacji ma takie urządzenia.
Co do oporów przepływu to trzeba było by znaleźć dane o podciśnieniu dolotu w jednym i drugim silniku, żeby móc coś powiedzieć, ale zapewne będą te wartości podobne.
Ciekawie piszesz , chociaż chwilami mam wrażenie jakbym był ponownie na wykładzie z mechanizacji. Skąd masz taką wiedzę, jesteś mgr mechanizacji czy jakiejś pokrewnej specjalizacji? Podoba mi się to co i jak piszesz. Tak trzymaj.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Mar 2010 Posty: 7
Poziom: 1
HP: 0/18
0%
MP: 8/8
100%
EXP: 6/9
66%
Wysłany: 2010-03-13, 15:17
witam, może temat już nie aktualny, ale z własnego doświadczenia wiem że filtr olejowy jest bezobsługowy(około 500 motogodzin rocznie-tyle jeżdżę od czyszczenia do czyszczenia) a filtr papierowy trzeba czyścić codziennie, a i wymiana kilka razy w roku by była, więc nie polecam.
W nowych maszynach są stosowane suche filtry z 3 powodów:
1- łatwa i szybka wymiana,(co do czyszczenia to już nie takie fajne )
2- są dość drogie, więc zarabiają serwisy
3- są ekologiczne- ale mnie interesuje ekonomia(lać oleju za 10zł, a wymienić "piękny" wkład filtra za 450 pln. to chyba jest różnica)???
Ciekawie piszesz , chociaż chwilami mam wrażenie jakbym był ponownie na wykładzie z mechanizacji. Skąd masz taką wiedzę, jesteś mgr mechanizacji czy jakiejś pokrewnej specjalizacji? Podoba mi się to co i jak piszesz. Tak trzymaj.
Aktualnie jest doktorantem w dziedzinie budowy i mechaniki maszyn, co prawda jestem samochodziarzem ale o ciągnikach i innych maszynach także wiem co nieco
Lubię język techniczny, który jest jednoznaczny, dlatego też staram się go używać w codziennym życiu, co polecam każdemu:-)
krzysiek7609 napisał/a:
Mam pytanie : co oznacza skrót n = 2000 r.p.m
Prędkość obrotowa silnika, czyli 2000 obrotów wałów korbowego na minutę.
r.p.m [ang. rotate [b/]p[/b]er minute] = obr/min
Słuchajcie elementy silników i maszyn przeznaczone do produkcji masowej konstruuje się nie pod kątem maksymalnych osiągów lecz w kierunku minimalizacji kosztów wytwarzania, masy, bezpieczeństwa itp. I najczęściej bywa, że w momencie wyprodukowania pierwszego wyroby technika tak do przodu pędzi, że są już nowe, lepsze metody wytwarzania, materiały, oprogramowanie konstrukcyjne i symulacyjne. Choćby z tego powodu warto udoskonalać istniejące konstrukcje - najczęściej proste zabiegu dają przyrost kilku koników mechanicznych, a jak i moc wzrośnie to i na paliwie możemy zaoszczędzić.
Weźmy tak dla przykładu kolektor dolotowy jakiego bądź silnika.
Najczęściej jest zwykły odlew metalowy bądź plastikowa wytłoczka. Żaden masowy producent nie będzie się bawił w szlifowanie czy polerowanie takiego kanału, gdyż taki zabieg podniesie znacząco koszt wyrobu !
A my bierzemy i polerujemy taki kolektor co owocuje nam spadkiem oporów przepływu, a co za tym idzie wzrost współczynnika napełnienia komory spalania, czyli wzrost mocy. Prosty zabieg a sprawność silnika rośnie - i dlatego właśnie warto poprawić fabrykę.
Witam.Brawa dla tych którzy chcą coś zmieniać.Nie ważne czy na lepsze czy gorsze liczy się chęć zmian. ZAWSZE MOŻNA COŚ POPRAWIĆ LUB POPSUĆ. Powracając do tematu .Moim zdanien zamiana filtra na suchy ma sens.Wydaje mi się,że lepiej będzie filtrował powietrze przy większym zapyleniu w efekcie dłóższy żywot silnika.Jestem ciekaw jakie wyniki laboratoryjne wykazałoby badanie obu filtrów na efektywność oczyszczania.Coś w tym musi być ,że prawie wszyscy konstruktorzy montują suchewkłady.ŻYCZE POWODZENIA.
a może masz pomysł jak zwiększyć moc w ciągnikach typu ursus,zetor oczywiście tanio ?
Tanio to za dużo w starszych silnikach nie podziałasz.
Do tanich sposobów zaliczyłbym: polerka kanałów dolotowych; podmianka: filtra powietrza, tłumika, zarysu krzywek; zmiana stopnia sprężania np. poprzez planowanie głowicy; i najmniej sensowny pomysł: zwiększenie dawki paliwa itp.
slaaw napisał/a:
ZAWSZE MOŻNA COŚ POPRAWIĆ LUB POPSUĆ
Jakby Pan Murphy powiedział:
Prawo Murphy`ego napisał/a:
Jeżeli coś może się nie udać - nie uda się na pewno.
slaaw napisał/a:
.Jestem ciekaw jakie wyniki laboratoryjne wykazałoby badanie obu filtrów na efektywność oczyszczania
Postaram się poszukać coś w tym temacie.
slaaw napisał/a:
Coś w tym musi być ,że prawie wszyscy konstruktorzy montują suche wkłady
Przede wszystkim chodzi o ekologię: raz, że na pewno spadnie toksyczność spalin (brak oleju w filtrze), a dwa łatwość utylizacji takowego filtra, a trzy jest tańszy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum