W ciagniku CASE JX60(1300mtg) stosuje nastepujacy olej silnikowy:Mastergold HSP SAE15W40;NH330H;API CI-4/CH-4;ACEA E7/E5 . Moze ktos z panstwa bylby tak uprzejmy i wytlumaczylby mi co te cyferki oznaczaja bo nie znam sie na olejach i gdyby tak jakis zamiennik tego oleju powszechnie dostepny bo po ten olej jezdze kilkadziesiat km.
Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 11 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W,
5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60
API CI-4/CH-4
Wszysko o olejach napisał/a:
Klasa jakości oleju - w zestawieniu została podana klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute). Określa ona oleje do silników benzynowych i oleje do diesel'i. Oleje do "benzyniaków" są oznaczone litera S, a do diesel'i literą C. Jakość oleju określają kolejne litery alfabetu, np. SA, SB, SC itd. lub CA, CB itd. Im niższa litera alfabetu, tym niższa klasa jakości oleju. Np:
SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80
SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)
CE - olej przeznaczony do diesel'i prod. po roku '83
CF-4 - olej przeznaczony do wysokoobrotowych silników z turbodoładowaniem prod. po '90r.
Większość oleji ma podwójne oznaczenie, np. SJ/CF. Pierwszy człon oznacza priorytet - dla "benzyniaka" czy np. CD/SF - dla diesel'a.
W niektórych oznaczeniach klasy jakości, pojawia się jeszcze skrót EC lub EC II (Energy Conserving lub Energy Conserving II). Oznaczją one, że olej przeszedł pomyślnie badania w API i wzorcowy silnik zużył odpowiednio mniej paliwa w stosunku do jego pracy na oleju wzorcowym (EC I - 1,5% mniej paliwa, EC II - 2,7%, EC III - 3,9%)
ACEA E7/E5
FUCHS Oil napisał/a:
Różnorodne zastosowania olejów silnikowych oznaczone są literami przez europejską Klasyfikację ACEA:
A - Oleje do silników benzynowych w samochodach osobowych
B - Oleje do silników Diesla małej pojemności w samochodach osobowych i dostawczych
C - Oleje do silników Diesla z filtrem cząstek stałych w samochodach osobowych
E - Oleje dla pojazdów użytkowych z silnikiem Diesla
Silniki benzynowe
A1 - Kategoria olejów silnikowych energooszczędnych ze szczególnie niską lepkością (HTHS < 3,5 mPas). Preferowane klasy lepkości: XW-30 i XW-20.
A2 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu.
A3 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu o wyższych wymaganiach niż A2. Przewyższa ACEA A2 w odniesieniu do Noack (straty przy odparowaniu), czystości tłoka i odporności na utlenianie.
A5 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Odpowiada ACEA A3, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%.
Silniki Diesla w samochodach osobowych
B1 - Kategoria energooszczędnych olejów silnikowych ze szczególnie niską lepkością HTHS (odpowiednio A1).
B2 - Kategoria olejów silnikowych konwencjonalnych i lekkiego biegu.
B3 - Kategoria olejów silnikowych konwencjonalnych i lekkiego biegu. Przewyższa ACEA B2 w odniesieniu do ścierania krzywek, czystości tłoka i stabilności lepkościowej przy zanieczyszczeniu sadzą.
B4 - Nowa kategoria. Oleje do silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI).
B5 - Odpowiada ACEA B4, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%.
C1 - Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,5%. Z obniżonym HTHS (Ford).
C2 - Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,8%. Z HTHS > 2,9 mPas (PEUGEOT).
C3 - Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych. Zawartość popiołów siarczanowych maks.0,8%. Z HTHS > 3,5 mPas (DaimlerChrysler i BMW).
Silniki Diesla w samochodach ciężarowych
E1 - Nieaktualna
E2 - Odpowiada ACEA E2
E3 - Nieaktualna od 10/2004
E4 - Oparta na normie MB 228.5. Nie stosuje się testu silnikowego OM 364 A, za to Mack T8 & T8E. Przeznaczony na najdłuższe okresy między wymianami oleju, odpowiedni do silników spełniających Euro III.
E5 - Dotyczy tylko pojazdów wyprodukowanych przed wprowadzeniem normy emisji spalin Euro 4 tj. do 10/2004.
E6 - Do silników z AGR bez filtra cząstek stałych i silników z SCR; zalecany do silników z filtrem cząstek stałych w połączeniu z paliwem o niskiej zawartości siarki; zawartość popiołów siarczanowych < 1 % (wagowo).
E7 - Do silników bez filtra cząstek stałych, większości silników z AGR i większości silników SCR. Zawartość popiołów siarczanowych maks. 2 % (wagowo).
Możesz wlać olej innego producenta bez problemów pod warunkiem, ze będzie miał on podobną specyfikację.
Myślę, że odpowiednimi zamiennikami mogą być:
Valvoline All Fleet 15W-40 Castrol TECTION EURO 4 15W-40
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum